Författare Ämne: lära sig kinesiska  (läst 1996 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

surren

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 165
  • Min älskade Tuva
    • MSN Messenger - robertsundh@hotmail.com
    • Visa profil
    • E-post
lära sig kinesiska
« skrivet: oktober 14, 2006, 18:05:13 »
Tänkte typ lära mig kinesiska, mest skriva tecken men så småningom tala det också!

Vill helst göra det på egen hand med hjälp av böcker eller liknande, nån som har tips att ge?

jesse

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 1185
  • Om shanti
    • Visa profil
    • zen garden
SV: lära sig kinesiska
« Svar #1 skrivet: oktober 15, 2006, 19:48:34 »
Jag har lånat en bok på biblioteket som var väldigt bra, med kasettband. Väldigt pedagogisk och praktisk. Man lär sig verkligen fort och lätt (jag har plöjt igenom en hel del kurslitteratur i Kinesiska och mycket av dem är skrivet av språkvetare som är mer teoretiska än praktiska. De kan måhända allt om språket , men inte mycket om hur en svensk kan lära sig det)

Jag var mest intresserad av att lära mig tala kinesiska, men den är bra när det gäller skrivtecknen också.

är inte säker, men jag tror det var den här:

Citera
BJÖRKSTÉN, Johan
Kinesiska -  språket i Mittens rike
(1993 eller 1995?)

¤¤¤ upptäck  dhammas underbara värld ¤¤¤

surren

• Medlem
  • *
  • Min älskade Tuva
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #2 skrivet: oktober 16, 2006, 18:16:12 »
tack för tipset jesse!

Jag tänkte först lära mig skriva, har kommit igång och lärt mig ett par tecken, drog ner massa material från nätet =)

jesse

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 1185
  • Om shanti
    • Visa profil
    • zen garden
« Svar #3 skrivet: oktober 17, 2006, 20:21:34 »
jag kom att tänka på att boken börjar med att lära ut principerna kring PINYIN . Sedan lär man sig tecknen parallellt med pinyin - för att uttalet ska läras ihop med tecknet. Jag har svårt att tänka mig att man kan lära sig kinesiska utan att veta hur det låter...  man "hör" ju orden inom sig när man läser... annars kommer du ju att lära dig de "svenska" orden för varje tecken ?

(Pinyin är det oficiella fonetiska kinesiska skriftspråket baserat på latiska bokstäver)

Women jiao qu Zhongdian. wo jiao liang-ge piao. yuo meiyou?
 - you! shi sichisi yuan wu fen.
¤¤¤ upptäck  dhammas underbara värld ¤¤¤

surren

• Medlem
  • *
  • Min älskade Tuva
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #4 skrivet: oktober 18, 2006, 17:48:25 »
hehe jo de kanske ligger lite i de du säger, men jag ska köra på lite o lära mig lite ytligt bara och om intresset håller i sig så ska jag gräva lite djupare:)

Ding Cheng

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 164
    • MSN Messenger - sgagner@hotmail.com
    • Visa profil
    • Mei Ya e-Service
    • E-post
« Svar #5 skrivet: oktober 19, 2006, 17:46:34 »
Hej,

Att lära sig de kinesiska tecknen (förenklade och/eller traditionella) är en sak och att lära sig något av de kinesiska språken är en helt annan sak.
I Kina lär sig alla att tala Mandarin eller Putong. Men det finns 4 andra språkgrupper som var för sig skiljer sig helt och in alles brukar man säga att det finns 52 olika språk även om de flesta är dialekter som format egna språk. Ett sådant är Kantonesiska som är en vanlig språkdialekt i andra länder än Kina. Kantonesiska är betydligt lättare att lära sig tala än Mandarin men man har mera nytta av Mandarin om man tänker besöka Kina.
Med Er i Dharma
Omitofo
Ding Cheng/Stefan Gagner

Vice ordförande i BLIA - Buddhas Light International Association

surren

• Medlem
  • *
  • Min älskade Tuva
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #6 skrivet: oktober 20, 2006, 03:35:42 »
Hej,

Att lära sig de kinesiska tecknen (förenklade och/eller traditionella) är en sak och att lära sig något av de kinesiska språken är en helt annan sak.
I Kina lär sig alla att tala Mandarin eller Putong. Men det finns 4 andra språkgrupper som var för sig skiljer sig helt och in alles brukar man säga att det finns 52 olika språk även om de flesta är dialekter som format egna språk. Ett sådant är Kantonesiska som är en vanlig språkdialekt i andra länder än Kina. Kantonesiska är betydligt lättare att lära sig tala än Mandarin men man har mera nytta av Mandarin om man tänker besöka Kina.

Tja!

Jepp jag läste att det fanns en hel del olika varianter av språket, det och att det verkar svårt att lära sig prata på egen hand utan en lärare gjorde att jag bara lär mig skriva(tills vidare) :D Men mandarin blir det nog om jag blir sugen.