Författare Ämne: Skillnader mellan buddhism och hinduism?  (läst 45911 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hissmusik

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Skillnader mellan buddhism och hinduism?
« skrivet: mars 10, 2007, 15:04:31 »
Vad skulle ni säga var de största och viktigaste skillnader mellan de två? Och vad skulle ni säga till en hindu för att försöka övertala honom att bli buddhist istället?

martin

• Administrator
  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 3381
    • Visa profil
    • buddhist.se
SV: Skillnader mellan buddhism och hinduism?
« Svar #1 skrivet: mars 10, 2007, 15:38:04 »
Citera
Vad skulle ni säga var de största och viktigaste skillnader mellan de två?
Mycket av meditationsteknikerna och den filosofiska grunden är desamma. Den stora skillnaden är att det enligt buddhismen inte finns någon skapande, allsmäktig Gud. Enligt buddhismen skapar vi själva världen genom våra handlingar (karma), det som sker är inte resultatet av Guds vilja, utan av hur vi själva agerar.

Buddhismen förnekar också existensen av en oberoende, oföränderlig själ, utan menar att allting uppstår ur orsaker och villkor.

Citera
Och vad skulle ni säga till en hindu för att försöka övertala honom att bli buddhist istället?

Varför skulle man vilja övertala någon på detta vis? Olika religoner passar olika människor och för vissa passar Hinduismen bättre. Att försöka omvända eller övertala människor till en viss tro eller övertygelse tycker jag mest är osmakligt... ;-)

Däremot skulle jag gärna diskutera med någon om denne har frågor om buddhism eller vill föra en filosofisk diskussion för att testa sin ståndpunkt.
Må du finna lyckan i ditt hjärtas innersta!

Hissmusik

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 10, 2007, 16:56:34 »
Jag glömde skriva att det var en skoluppgift, men tack för hjälpen!  :-)

PS

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 1398
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 13, 2007, 20:23:44 »
Olikheterna är nog fler än likheterna.
Likheter finns t.ex. i att de båda är erfarenhetsreligioner till skillnad från de västerländska religionerna som är trosreligioner.
Men mål, väg och metoder är olika.

att övertala folk till buddhism är inte riktigt vår grej som martin var inne på.
att missionera faller sig naturligt när man följer en religion med många och långa logiska övertramp, då vill man gärna börja ge sig ut för att övertyga andra för att på så sätt själv känna sig på säkrare mark. Och där tro är basen i religion så sker detta så gott som alltid. Där den egna erfarenheten väger tungt, som i buddhism, taoism och hinduism så uppstår inte detta behov. Att missionera är ett tecken på att den religion man missionerar för är som en schweizisk ost - full av hål.

jesse

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 1252
  • Om shanti
    • Visa profil
    • zen garden
« Svar #4 skrivet: mars 14, 2007, 19:14:28 »
I hinduismen säger man att vi har en själ - ett jag. Målet för detta jag är att förenas med Gud - Brahman. Detta gör man med flera olika metoder som ofta kallas yoga.  Det finns t.ex. Bhakti Yoga som går ut på att man med sång och dans mm. visar sin kärlek till gud. (en slags bön). Men man måste också rena sinnet och kroppen  från orenheter , dels för att kunna se gud och dels för att kunna komma i närheten av Honom. Detta kan man göra med yoga eller andra metoder.

I buddhismen anses vi inte ha något egentligt "jag" eller "själ". Det vi upplever som "jag" är en process med energi som ständigt förändras. Målet är att rena sinnet så att man undviker lidande. Vi har ingen Gud. Buddha är ingen gud och vi ber inte till Honom. Han är vår lärare som visar vägen till befrielse.
¤¤¤ upptäck  dhammas underbara värld ¤¤¤

Mitrapa

• Gäst
« Svar #5 skrivet: mars 15, 2007, 09:53:26 »
"Njaaa ... längre ut än såhär går vi inte, där ute är stora öppna havet, kanske en annan gång."
Mulle Meck.

Man skall nog vara försiktig med att benårt påstå vilka undervisningar och traditioner som finns bland folket öster om floden Indus, det folk som av perserna kom att bli kända som Indier.

I den Hinduiska kulturen finns mängder av olika traditioner även de som förnäkar själens existens eller att det skulle finnas en skapande gud. Ibland använder man ordet gud men menar med det en skapande identiet eller närvaro mycket likt det man innom flera traditioner i Buddha Sangha pekar på.

Vajsnava Dharma har tex en hel del gemensamt med Buddha Dharma, så mycket faktiskt att man kan undra om Buddha Dharma alls verkligen försvann från den Indiska kontinenten 1150 vid Muslimernas förstörelse, brännande och mördande i norra Indien. Jag tror att den fanns kvar i familietraditioner utanför de etablerade universiteten och har förts vidare fram till våra dagar som levande traditioner innom "Hinduismen" mycket likt det som finns innom Nyingmapa.

Allt gott.
Nils

jesse

• Medlem
  • *
  • Om shanti
    • Visa profil
    • zen garden
« Svar #6 skrivet: mars 16, 2007, 22:26:16 »
ok, Mitrapa... jag får modifiera mitt inlägg lite då... Det jag skrivit ovan är det jag hört från hinduiska lärare när jag varit öster om Indus. Men givetvis finns det toaliga varianter , precis som inom alla religioner. Jag tror dock att många hinduer kan känna igen sig i min beskrivning. (och en del skulle säkert invända mot vissa detaljer).

Hinduismen är ju inkluderande enligt filosofin "alla vägar leder till Gud" och erkänner alltså Buddha, Jesus , Guru Nanak och Mohammed som andliga vägledare och helgon också. Därför finns alla varianter... T.ex. på en plats tillber man ormguden. Där är kobrorna heliga.

Cappad

• Gäst
« Svar #7 skrivet: maj 18, 2007, 13:23:03 »
Citera
Man skall nog vara försiktig med att benårt påstå vilka undervisningar och traditioner som finns bland folket öster om floden Indus, det folk som av perserna kom att bli kända som Indier.

....Joo.
"Hinduismen" är rätt mycke.
Och, framföralt rätt mycke mer än det vi svennar får lära oss på gymnasiet.
Men om man vill kan man tillämpa en kristen term som"gud" för tex Shiva.
Fast då gör man nog fel.

Ha en bra dag.

Cappad

• Gäst
« Svar #8 skrivet: maj 18, 2007, 13:34:23 »
Men jag är på om det är någon som vill snacka Hundu bindu.
Ett "kul" kultur område...

jesse

• Medlem
  • *
  • Om shanti
    • Visa profil
    • zen garden
« Svar #9 skrivet: maj 18, 2007, 16:22:28 »
Men om man vill kan man tillämpa en kristen term som"gud" för tex Shiva.
Fast då gör man nog fel.
Citera

Nu är det inte vi som kallar Shiva för Gud, utan hinduerna själva. Jag har inte träffat någon hindu som sagt att shiva,krishna,parvati,ganesha,kali,hanumanta,anjuneja med flera inte skulle vara gudar. Inom Hare Krishna säger man att de är halvgudar (Alla utom Krishna då förstås), men de kallar sig inte för hinduer.

Ohm namah Shivaya.

Cappad

• Gäst
« Svar #10 skrivet: maj 18, 2007, 17:49:45 »
Hej Jesse!
Kul att du hakade på...
Jag menade inte gudar, utan Gud med stort G. Även om jag inte skev det.
Åfta när svenska (som inte är religionshistoriker, eller tillhör den givna traditionen) talar eller skriver om andra religioner än protestantisk kristendom är de lite ute och cyklar (inte för att jag är bättre själv).
Rätt ofta använder man medvetet eller omedvetet en kristen terminologi mend dess tillhörande mening. Något som ger fel implikationer när man t.ex talar om Shivism. Ja, Shiva är en gud. Men "han/hon/den/det, etc" är bortom begrepp som fadern, sonen och den heliga anden. Han är Egentligen bara en manifestation av det enda, eviga, vår själ, allt. Eller snarare han är allt det..Som jag förstår Shivismen..men jag är ingen expert.

Och om vi talar om ortodox Brahmanism (ni vet shiva, Visnu, Brahma ( Och så fick den kvinliga principen Shakti/Kali vara med lite snare i historien Yippi)) så kommer man närmare den Kristan teismen men Brahm som den "högsta" manifestationen av världen. Men att kalla det Polyetism (den kan se ut sådan i kulten, men inte på ett intelektuelt plan) så är man fel ute...

Jag tror inte att Polyetism existerar och jag tror inte att den någonsin har existerar (möjligtvis då i skandinavien och russland unde det vi släntrianmässigt kalla vikingatiden). Människor är så bra på att ställa up hirarkier.

Om namah Shaikti :evil:

Ha det bra alla!