Författare Ämne: Konsumera medvetet  (läst 6332 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virre

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 577
    • ICQ Messenger - 39123012
    • Visa profil
    • E-post
SV: Konsumera medvetet
« Svar #15 skrivet: maj 31, 2008, 17:52:28 »

Sam

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 1007
  • Ifeelsogoodthat whenIfeelbad, Istillfeelgood
    • Visa profil
    • Shambhala
    • E-post
« Svar #16 skrivet: juni 07, 2008, 14:29:29 »

Ellet

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 218
    • MSN Messenger - Longstream83@hotmail.com
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: juni 10, 2008, 11:25:05 »
emm fairtrade colan har funnits på lite andra ställen ett tag. Fanns open source cola ett tag också (;

Men pardon me then :wink:

Ekonomisk tillväxt i fattiga länder, ja, i utgångspunkten, om det gör livet lättare för människorna, men tycker det verkar som att många länder låter tillväxten gå in i militären, som de använder till att skada och förtrycka. (Typ, Tibet) Tillväxten borde komma tillsammans med en ändrad inställning hos de som styr över den. Hur man nu fixar det...

Exakt, det här är ett stort problem. Att pengarna går till helt fel saker. Här tror jag att det måste till att I-länderna slutar skänka pengar och går in och bygger exempelvis ett reningsverk istället. Det blir ju ett sorts omyndigförklarande av vissa länder, men det måste nog till.

Sluta konsumera i onödan helt o hållet.. :)  vad ska man med en fotboll till? eller skor?  :-P
drick kran vatten istället för cola.. elller köp pepsi?

Den första frågan är snudd på hädelse så den avstår jag från att svara på, den andra kan jag se mellan fingrarna så länge det inte är fotbollsskor du pratar om :wink:

Själv dricker jag inte läsk men det är bra för dom som gör det tycker jag att få ett bra alternativ. En eloge till pressbyrån som säljer den.

Allt gott!
« Senast ändrad: juni 10, 2008, 11:28:23 av Ellet »
"When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." - Jimi Hendrix

Petrus

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 984
  • Lyckan är större än förståndet
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: juni 10, 2008, 11:59:52 »
Sluta konsumera i onödan helt o hållet.. :)  vad ska man med en fotboll till? eller skor?  :-P
drick kran vatten istället för cola.. elller köp pepsi?

Intressant tanke, skulle alla sluta att konsumera det de vill ha och istället bara konsumera det de behöver så skulle västvärldens ekonomi kollapsa.

Å andra sidan så skulle sannolikt västvärldens negativa miljöpåverka drastiskt minska också. Troligen är detta en lösning på miljöproblemen.
Tro inte, testa själv om det stämmer.

Sam

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 1007
  • Ifeelsogoodthat whenIfeelbad, Istillfeelgood
    • Visa profil
    • Shambhala
    • E-post
« Svar #19 skrivet: juni 10, 2008, 14:53:45 »
Vi skulle kunna börja producera saker som behövs, och som håller betydligt bättre, och som går att återvinna.

Vi kan, vi behöver och nu är tidpunkten.

Men vi behöver nog mycket mer kunskap om vad som händer om många väljer att köpa en viss vara, vad blir de långsiktiga effekterna, ekologiska sociala och ekonomiska samhällseffekter, från perspektivet jag och du till perspektivet alla på vår jord, från här o nu till det arv vi lämnar efter oss.

Vi behöver tydliga begripliga utvärderings-metoder, som går att förstå för var o en av oss, som är möjliga att påverka både som individ till ett globalt perspektiv globalt.

*  *  *

Ju fler varor som håller längre, desto fler varor kan ärvas. Det jag investerar i idag kan kanske fungera bortom mitt eget liv. Detta ger ett minskat behov av att arbeta för att köpa saker. Mer tid kan så ges till de mer livbejakande behoven. Vilket i sin tur ger en värld som är mindre mentalt ohälsosam.

Ju färre varor vi behöver hantera, du o jag som individ etc, desto mindre tid och resurser kommer förbrukas. Vi kan på detta sätt blir friare att tillsammans arbeta för hela världen välbefinnande. Kanske vi inte kommer att ha råd att flyga, men tid att segla jorden runt...

*  *  *

När alla inblandade värden mäts i en varas livlängd och påverkan på sin omgivning, så blir det så uppenbart hur vi luras att leva i ett konsumerade mönster. Detta bara för att andra skall tjäna på våra behov. Ofta ganska skapade behov!

Jag har inte kommit så långt i detta arbete, men det är i mitt medvetande sedan jag var liten att uppskatta kvalité, och speciellt hantverk.

Jag är så jublande övertygad att vi kan lösa de flesta av de problem som vi själva som människosläktet skapat: Kanske det kommer att ta generationer, men vi kan, genom samarbete och förtroende i att människan är basalt god.

Vänligen
Sam

red:stavning,mb
« Senast ändrad: juni 10, 2008, 21:05:17 av Sam »

Mitrapa

• Gäst
« Svar #20 skrivet: juni 18, 2008, 09:04:06 »
Ledsen att höra att du varit sjuk Ladybug, det är inte roligt, har inte sett det förrn nu men även om det är sent och hoppas att du är frisk nu, allt gott till dig min vän.
Nils

Livet

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 472
  • sällskapssjuk
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: januari 10, 2017, 01:36:11 »
Om det vore så enkelt.  :cry:

En del barn i dessa länder som inte får jobb på fabrik är tvungna att postituera sig för att försörja sin familj, vilket är värst?
här har vi nån som kan kontrasta!

[struntprat]
ock lyckades ja inte få in nike som liknande prostitution aswell

va e d fö fel me att låta barna få arbeta d e ju inte direkt så nån tvingar dom att gå ti jobbet :| allt e ju ba kommunistisk propaganda endå om att få bort folk från egen fösörjnin

vi vet då vem som grät efter eran pjäs - ingen

Martin Gustavsson

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 397
  • Betrakta blommorna och andas djupt!
    • Visa profil
    • Vetenskapliga partiet
    • E-post
« Svar #22 skrivet: januari 11, 2017, 20:52:53 »
Tanken på fairtrade är en tanke med god intention, men jag hävdar att man bör villkora fair trade med födelsekontroll för annars kommer man på lång sikt endast skapa mer lidande, vilket vore givetvis vore orättvist för de barn som kommer födas i fattigdom.

Karan Singh:

”År 1974 ledde jag den indiska delegationen till världsbefolkningskonferens i Bukarest, där mitt uttalande att ”utveckling är det bästa preventivmedlet” blev allmänt känt och ofta citerat. Jag måste erkänna att 20 år senare är jag benägen att ta tillbaka detta, och min inställning nu är att ”födelsekontroll är den bästa utvecklingen”.
/ Karan Singh
Kunchen Jampa Karma - All-knowing loving-kindness in action in deed. - Vetenskapligt och mediterande (ökar vetandet), för mänskligheten i balans med naturen (medmänskligt)
http://vetenskapligapartiet.wordpress.com/