Författare Ämne: Homosexualitet  (läst 755 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

stb135

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 717
    • Visa profil
SV: Homosexualitet
« Svar #45 skrivet: maj 03, 2017, 14:30:16 »
Ossian: idén/känslan av överlägsen-underlägsen är grund för skam o ångest samt omöjliggör Metta. De är båda illusion o hinder.
« Senast ändrad: maj 03, 2017, 14:59:10 av stb135 »

jesse

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 1252
  • Om shanti
    • Visa profil
    • zen garden
« Svar #46 skrivet: maj 24, 2017, 22:35:07 »
jag bedömer att jag är överlägsen dig
En väldigt vanlig villfarelse som många män och en del kvinnor drabbas av. Extremt svår att ta sig ur då den är immun emot kritik. Jag har inga särskilda råd till dig just nu, annat än: Var vaksam på dina egna reaktioner. Verkligheten är inte så som du upplever den! Var särskilt vaksam på om du blir stressad i vissa situationer. Dessa ögonblick kan vara en nyckel till insikt.
¤¤¤ upptäck  dhammas underbara värld ¤¤¤

Ossian

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 217
    • Visa profil
« Svar #47 skrivet: maj 25, 2017, 18:43:52 »
En väldigt vanlig villfarelse som många män och en del kvinnor drabbas av. Extremt svår att ta sig ur då den är immun emot kritik. Jag har inga särskilda råd till dig just nu, annat än: Var vaksam på dina egna reaktioner. Verkligheten är inte så som du upplever den! Var särskilt vaksam på om du blir stressad i vissa situationer. Dessa ögonblick kan vara en nyckel till insikt.
Det är ingen villfarelse om det är sant, vilket det är.

När vi möts så måste någon vara överlägsen de andra. Det är så världen fungerar. Det är därför hierarkier uppstår, överallt. Ta Gautama Buddha. Han är en överlägsen man. Den utvecklingsstörda är underlägsen. Alla vet om det här, ändå kallas det arrogant om någon uttrycker överlägsenhet. Det ska låtsas som om det inte finns några skillnader. Det är ett makalöst hycklande.

Jag är inte stressad men lätt irriterad. Vi borde diskutera det här någon annanstans. Jag kanske skapar en tråd senare om jag får lust.

Petrus

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 984
  • Lyckan är större än förståndet
    • Visa profil
« Svar #48 skrivet: maj 25, 2017, 22:01:54 »
Det är ingen villfarelse om det är sant, vilket det är.

När vi möts så måste någon vara överlägsen de andra. Det är så världen fungerar. Det är därför hierarkier uppstår, överallt. Ta Gautama Buddha. Han är en överlägsen man. Den utvecklingsstörda är underlägsen. Alla vet om det här, ändå kallas det arrogant om någon uttrycker överlägsenhet. Det ska låtsas som om det inte finns några skillnader. Det är ett makalöst hycklande.

Jag är inte stressad men lätt irriterad. Vi borde diskutera det här någon annanstans. Jag kanske skapar en tråd senare om jag får lust.

Vågar påstå att visst finns skillnader mellan folk och folk.
Men det är rätt sällan den som har nått högst i sin andliga resa som även nått längst på den sociala rankingen.
Och att via ett forum som detta försöka sig på att bedöma och jämföra sin egen andliga mognad mot någon annan tyder i mina ögon på att man inte nått så långt på just den vägen.
Kort sagt, försöker man mäta sin andliga mognad mot andra så har man långt kvar...
Tro inte, testa själv om det stämmer.

stb135

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 717
    • Visa profil
« Svar #49 skrivet: maj 25, 2017, 22:18:43 »
Petrus: Sadhu, Sadhu, Sadhu! När man på allvar förstått medvetandets förhållande till kroppen, har över, under hög, låg inte längre relevans. Medvetande är ETT. Utseende,  färdigheter o utbildning har oändliga olikheter o variabler.
« Senast ändrad: maj 25, 2017, 22:29:52 av stb135 »