Författare Ämne: How to deal with bad people?  (läst 157 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bodhi22

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
How to deal with bad people?
« skrivet: juni 05, 2017, 20:38:29 »
Hej företrädare för alla buddhistiska riktningar,

jag undrar om ni kan rekommendera mig bra böcker som buddhister skrivit om hur man hanterar dåliga människor; d.v.s. personer i vardagen som ofta beter sig illa?

Jag är mycket intresserad av vad olika buddhistiska skolor har skrivit om detta: Theravada, mahayana, zen, chan, etc. etc.

Alla tips mottages tacksamt!

Med metta,

Bodhi22

stb135

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 717
    • Visa profil
SV: How to deal with bad people?
« Svar #1 skrivet: juni 05, 2017, 22:32:40 »
Handlar inte Buddhism i första hand om att förstå orsaken o utrota egna negativiteter? Men annars är det det gamla vanliga: möt ont med gott, hat med Metta, vänd andra kinden till. Orkar du inte vara helig så finns ju:  ett öga för ett öga o en tand för en tand!
« Senast ändrad: juni 05, 2017, 23:05:24 av stb135 »

Ossian

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 217
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juni 06, 2017, 08:47:49 »
Det finns många dåliga människor. Även relativt sunda människor begår misstag. Så vitt jag vet bemöter Buddhisten dåliga ting med likgiltighet, möjligen väljer den att leva ett liv i avskildhet som på berget eller i templet. Det finns inte mycket som man kan göra, efter att ha prövat det man kan göra så är det bara att ge upp.

Petrus

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 984
  • Lyckan är större än förståndet
    • Visa profil
Tro inte, testa själv om det stämmer.

Bodhi22

• Medlem
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juni 06, 2017, 11:24:53 »
Hej,

bra svar av Ossian, Petrus och stb135.... :lol:

Vill säga att det finns många goda människor. Inte så stor brist på dåliga människor. Där måste jag säga att enligt mina iakttagelser det s.k. "upprepningstvånget" i psykologisk mening ofta är i kraft; d.v.s. emotionella strukturer i personens uppväxt mer eller mindre omedvetet kommer att styra dennes handlingar som vuxen.

Dock måste jag säga att dessa dåliga människor på något sätt ofta får betala för sina handlingar i detta livet. Jag menar alltså inte genom återfödelser eller genom att hamna i olika helveten enligt det buddhistiska trossystemet.

Som sagt: Alla tips och hänvisningar till böcker eller andra texter av buddhister mottages med stort intresse. Petrus: Stort tack för länken till Dhamma.se, en sajt som är ett destillat av mycket intressanta lärosatser. Mycket fint arbete av den som ligger bakom hemsidan.

Jag kan passa på att fråga hur ni tycker det är med fördelningen mellan 1. goda människor, 2. människor med både gott och ont i sig, 3. övervägande onda människor: i vardagslivet? Har ni någon ungefärlig procentsats ;)?

Med metta,

Bodhi22

stb135

• Medlem
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juni 06, 2017, 11:45:34 »
Människan är inte ond eller god, hon är medveten. Finns det ett allmängiltigt "gott" eller "ont"? Måste det inte definieras innan man avgör, bedömer eller dömer en medmänniskas aktivitet som  "god" eller "ond"? Är eget tyckande, motvilja eller godkännande, uppskattning, tillräcklig referens för en sådan bedömning? Buddhan menade ju att all tanke, tal eller gärning som avsiktligt stör, sårar eller skadar någons frid o harmoni, ger negativ återkoppling, Kamma till eget sinne o kropp. Så om du bemöter ngns, mot dig, riktade vrede o svarar med motvilja vrede, vart leder det? Om du möter samma vrede med saklighet, önskan o målmedvetet att föra dialog för att se o lösa orsaken till vreden, vart leder det? Vem vet, o vem om inte du själv prövar? Kan hänvisning till Buddhans visdom o för att du läser den, göra det till din visdom? Eller blir det ett inlärt trick, som lämnar dig kvar med orsaken till dina reaktioner inför delar av dina medmänniskors beteenden?
« Senast ändrad: juni 06, 2017, 18:14:38 av stb135 »

stb135

• Medlem
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juni 06, 2017, 18:09:53 »
Att använda valda delar av Buddhans Dhamma som försvar, knep, slagträ eller strategi att uttrycka sin aversion eller invändning gentemot misshaglig aktivitet hos sina medmänniskor, är ett missbruk  som kommer förstärka o befästa orsaken till dina reaktioner. Att försöka ta ut delar av Dhamman som tjänar ditt "jag"-centrerade omdöme, kommer i slutändan slå tillbaka på dig själv. Det fungerar inte att vara "lagom" Buddhist, det är som att vilja vara "lagom" gravid.
« Senast ändrad: juni 06, 2017, 18:12:35 av stb135 »

Ossian

• Medlem
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juni 06, 2017, 19:45:57 »
De flesta verkar fullkomligt galna men det uppdagas först när man har skrapat på ytan.

Det är inte så enkelt att vara likgiltig inför dåliga människor och deras handlingar. Det är en dygd som man behöver kultivera.

Är de människor? Antag att de är galna och bli positivt överraskade om de inte är det. Människan har en inneboende galenskap.

stb135

• Medlem
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: juni 06, 2017, 21:23:28 »
Det enda "inbyggda" i människan är DNA. Medvetandet är vidöppet men kan aldrig bli galet eller sjukt. Tankesinnet o omdömet kan däremot bli sjukt/galet beroende på hur mycket "jag"-identiteten blundar för det allmängiltiga o låter personlig logik få gälla.

Bodhi22

• Medlem
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: juni 10, 2017, 20:29:20 »
Hej,

tack för svar. Jag skulle gärna vilja ha litteraturhänvisningar till böcker om buddhism som tar upp denna aspekt på livet också:)! Någon som har det?
Visst är detta med hur man ska hantera dåliga människor i vardagslivet ett evigt tema i skönlitteratur, facklitteratur etc. ?

Jag kan rekommendera att orientera sig om upprepningstvånget som det väl var Freud som etablerade som begrepp?
Hur människor i vardagslivet har en stark tendens att upprepa följderna av deras föräldrars emotionella strukturering.

Som någon skrev i denna tråd: det finns en hel del dåliga människor i vardagslivet. Som ofta brukar få lida för sina handlingar; där lidandet "följer som vagnen en oxe". Håller läsarna av denna tråd om detta?

Med metta,

Bodhi22

Ossian

• Medlem
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: juni 10, 2017, 21:16:57 »
Som ofta brukar få lida för sina handlingar; där lidandet "följer som vagnen en oxe". Håller läsarna av denna tråd om detta?
Det är karma! Varje handling är(har) sin egen konsekvens.
Bra en gång, lycka. Bra två ggr dubbel lycka.