Författare Ämne: Människor.  (läst 87 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ossian

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 217
    • Visa profil
Människor.
« skrivet: juni 08, 2017, 17:57:30 »
Den som inte övervägande tycker illa om människor är inte spirituell än.

stb135

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 717
    • Visa profil
SV: Människor.
« Svar #1 skrivet: juni 09, 2017, 05:28:31 »
Den som inte ser igenom dårskap sitter själv fast i den o mångfaldigar den med sin motvilja.

stb135

• Medlem
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juni 09, 2017, 18:55:58 »
Den som nått transcendenta sinnestillstånd o inte förstått att den enda varelse man fullt ut kan spegla sitt medvetande är hos sina medmänniskor, den kommer aldrig kunna införliva den meditativa erfarenheten i ett verklighetsanknutet sammanhang. Det oaktat andra haft samma erfarenhet eller ej. Föreställ dig att en farsot tagit död på alla utom dig själv. Allt är intakt, varuhus, banker, bostäder, fordon. Vad saknas, vad skulle du leta efter?
« Senast ändrad: juni 10, 2017, 16:28:21 av stb135 »

Ossian

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 217
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juni 09, 2017, 21:52:52 »
Den som nått transcendenta sinnestillstånd o inte förstått att den enda varelse man fullt ut kan spegla sitt medvetande är hos sina medmänniskor. Det oaktat de haft samma erfarenhet eller ej. Förrställ dig att en farsot tagit död på alla utom dig själv. Allt är intakt, varuhus, banker, bostäder, fordon. Vad saknas, vad skulle du leta efter?
Svaret är uppenbart. Om alla andra är döda så är nästa steg att jag också måste dö. Det vore väl ganska märkligt annars, varför skulle bara jag vara vid liv för? Om alla andra är döda så är det enda som saknas min egen död. Jag skulle söka upp en vacker, passande plats att dö på.

stb135

• Medlem
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juni 10, 2017, 09:05:43 »
Ossian lilla gubben, av samma anledning du inte kan låta bli att svara på min fråga, skulle du göra allt för att hitta ngn att imponera på eller predika om din överlägsenhet. Eftersom du är så fullständigt berusad av din egna förträfflighet har du iom det skapat ett fängelse där empati, inlevelse o förmågan till kärlek inte får en chans. Ditt svar kan vara antingen ett belägg för patologisk emotionell störning eller ett nödrop. Jag hoppas på det senare.
« Senast ändrad: juni 10, 2017, 12:29:10 av stb135 »